Jedzmy kolorowo

Każdy z nas chce, aby nasze dziecko było zdrowe i zadbane. Jednym z większy wyzwań dla rodziców jest nauczenia swoich pociech nawyków zdrowego odżywiania.  Zadanie nie należy do najłatwiejszych , szczególnie gdy nasze maluchy zewsząd zalewane są reklamami bezwartościowych produktów, zawierających jedynie  „puste” kalorie. Jednak nie jesteśmy z góry na przegranej pozycji. Istnieją sposoby, aby zachęcić dzieci do jedzenia wartościowych posiłków. Oto kilka najbardziej skutecznych.

1. Daj dobry przykład!

Na rozwój dziecka zasadniczy wpływ ma tzw. modelowanie zachowań, a więc obserwowanie i naśladowanie zachowań i nawyków innych, szczególnie osób ważnych.  Zatem jeśli chcemy, aby nasze dzieci zamieniły chipsy i  batony na warzywa i owoce, nie możemy sami codziennie zajadać się chrupkami przed telewizorem!

2. Posiłek jako ważne element dnia.

Warto też uczynić wspólne przygotowywanie i spożywanie posiłków ważnym elementem rozkładu dnia.  Dzięki temu nasze pociechy będą uczyć się przygotowywanie  posiłków oraz zwiększą swoją wiedzę na temat wykorzystywanych produktów . Dodatkowym walorem będzie też wspólne spędzanie czasu i zacieśnianie więzi rodzinnych.

3. Jedzmy kolorowo!

Dzieci bardzo dużą wagę przywiązują do wyglądu potraw. Zatem warto, aby posiłki były podawane w atrakcyjnej formie. Dobrze sprawdzą się tu różnego rodzaju kolorowe koktajle z warzyw i owoców. Warto też dodawać „wesołe” elementy do jedzenia w celu urozmaicenia potraw. Warto sięgnąć na przykład „uśmiechnięte” kaszki, do czego możemy wykorzystać różne owoce (np. banany czy śliwki).

4. Nie zmuszaj!

Dzieci na co dzień mają wystarczająco dużo zakazów i nakazów, które nie kojarzą im się najlepiej. Liczne badania wykazały, że zmuszanie dzieci do jedzenia przynosi zazwyczaj skutki przeciwne od zamierzonych, często powodując bunt i niechęć. Usilne nakłanianie dzieci do jedzenia może też spowodować zaburzenia odżywiania w ich dorosłym życiu.

5. Daj wybór.

Jak najczęściej dawaj dziecku decydować o kompozycji posiłku. Na kolacje nie podawaj gotowych dań.  Rozłóż na dużym talerzu różne produkty. Niech dziecko samo wybierze, co chce zjeść danego dnia. Jest duża szansa że możliwość samodzielnego decydowania spowoduje, że dzieci chętniej sięgną po mniej znane produkty, aby zaspokoić swoją ciekawość. 

6. „Bawcie” się jedzeniem

Zabawa jest jedną z najważniejszych aktywności naszych maluchów. Warto zatem wprowadzić do niej zdrowe produkty żywieniowe. Dobrym pomysłem jest na przykład  wymyślanie oryginalnych nazw warzyw i owoców, co zwiększy ich atrakcyjność w oczach dzieci. Ciekawa wydaje się też zabawa w odgadywanie nazw produktów za pomocą zmysłów jak smak czy węch (z zawiązanymi oczami).

Podsumowując, nakazy i zakazy raczej nie okażą się efektywnym sposobem na zmianę nawyków żywieniowych naszych maluchów. Rodzice powinni raczej dawać dobry przykład. Istotne jest również budowanie świadomości dzieci w kwestii odżywiania. Jednak wykłady na temat zdrowego żywienia raczej się tu nie sprawdzą. Należy raczej zwiększać atrakcyjność wartościowych produktów  (na przykład poprzez włączanie ich do zabawy) oraz dawać dzieciom jak najwięcej swobodny w komponowaniu posiłków.