Pułapki zdrowego żywienia dzieci

Temat zdrowego żywienia nie jest w naszym kraju tematem tabu. Mówi się o nim w telewizji śniadaniowej, w reklamach, w mediach społecznościowych. Korporacje swoim pracownikom zapewniają owoce. Można by sądzić, że dużo już wiemy na ten temat i z łatwością przychodzi życie w zgodzie z zasadami zdrowego żywienia.

Co składa się na zdrowe żywienie?

Żeby móc zdrowo się żywić potrzebna jest wiedza. Nie tylko rozgraniczająca produkty zdrowe od niezdrowych. W zdrowym żywieniu znaczenie mają również poszczególne produkty pod kątem ich jakości (np. jajka z jakiego są chowu, stopień przetworzenia żywności, ilość cukru i tłuszczu w składzie produktu). Takie informacje pomagają wybierać wartościowe produkty, jednocześnie są sygnałem z czego lepiej zrezygnować. Nie są to jedyne potrzebne informacje. Kiedy umiemy już wybierać i rozgraniczać produkty, które są mniej, a które bardziej wartościowe ważne jest tworzenie zbilansowanych posiłków. Co to oznacza? Każdy z nas ma określone zapotrzebowanie kaloryczne, które zależy od płci, wieku, wzrostu, aktualnej wagi i aktywności fizycznej w ciągu dnia. Właściwa ilość spożywanych kalorii powoduje, że nasza masa się utrzymuje, nie tyjemy, ani nie chudniemy. Kiedy dziecko zaczyna tyć oznacza to, że spożywa nadmierną ilość kalorii i warto zadbać o dostosowanie ich lub skonsultować się z dietetykiem. Zbilansowane posiłki oznaczają również odpowiednie spożycie różnych makroskładników, jedzenie pokarmów tylko białkowych czy głównie wysokotłuszczowych nie będzie ani dla dziecka ani dla dorosłego zdrowe. By zdrowo się odżywiać warto też zwrócić uwagę na nawyki. Picie odpowiedniej ilości wody jest jednym z nich. Jedzenie wspólne, pozbawione dystraktorów takich jak telewizja czy gra, powoduje, że dziecko widzi co je, oswaja się z różnymi produktami, ma większą świadomość jedzenia, najada się posiłkiem. Dzieci, które jedzą niechętnie lub ograniczoną ilość produktów można zachęcić poprzez wspólne planowanie i przygotowywanie posiłków, możliwość samodzielnego wybrania produktów w sklepie, wspólnego gotowania. Wspólne posiłki są nie tylko, wartościowym czasem w którym można z dzieckiem porozmawiać, ale także poprzez modelowanie pokazywać dzieciom dobre nawyki związane z jedzeniem i etykietą przy stole.

Co może być pułapką?

Czasem zdarza się, że dajemy się zmylić informacjom to co jest “fit” może być kaloryczne i w dużych ilościach prowadzić do przyrostu wagi. Przykładem takich produktów są orzechy czy suszone owoce. Same w sobie są zdrowe i wartościowe jednak ze względu na dużą zawartość tłuszczu w orzechach i wysoką kaloryczność suszonych owoców w dużej ilości mogą stanowić problem. Wiele mówi się o spożywaniu odpowiedniej ilości warzyw i owoców. Reklamy mówią, że można je zamienić na soki owocowe lub musy. Wybrane z odpowiednią starannością jeśli chodzi o skład i zawartość cukru z pewnością w małych ilościach nie będą szkodliwe, jednak w dużych ilościach, znacząco podbijają dzienny bilans kaloryczny jednocześnie nie dostarczając zbyt wiele wartości i jednocześnie nie zmniejszając głodu. Podobnie jest z innymi kolorowymi napojami, które często mają dużą ilość cukru. Inną pułapką w zdrowego żywienia dzieci może być przymykanie oczu na kwestie fast food’ów. Coraz częściej rodzice ograniczają dzieciom dostęp do słodyczy jednocześnie pozwalając na jedzenie fast food’ów nie tylko frytek i hamburgerów, ale także nuggetsów, czy pizzy. W pośpiechu codziennego życia zdarza się, że rodzice w dobrej wierze zamiast drugiego śniadania dają pieniądze na zakup kanapki w szkolnym sklepiku. Cóż, każdy z nas był dzieckiem i pewnie zdarzyło mu się takie pieniądze wymienić na inny rarytas. Choć chciałabym wierzyć, że dzieci nie oszukują rodziców, to się zdarza. Choć to niewinne kłamstwo powoduje, że dzieci spożywają więcej cukru, nie jedzą w ciągu dnia zbilansowanych rzeczy, a na przykład produkty wysokotłuszczowe - chipsy, pączki, paluszki, prażynki lub słodycze. Ponieważ te produkty nie dają uczucia sytości dzieci wracają przegłodzone i zdarza się, że rzucają się na jedzenie, jedząc pośpiesznie, nie gryząc dobrze przez co spożywają więcej niż gdyby jadły regularnie, spokojnie i dobrze przeżuwając. Określone stałe odstępy czasu pomiędzy posiłkami będą nie tylko budować przyzwyczajenie, ale też jeśli nie będą zbyt długie mają szansę ograniczyć jedzenie między posiłkami.

Chcąc uchronić dziecko przed pułapkami żywieniowymi, a dbając o jego zdrowie, zwracaj uwagę na to co je się w domu. Jakie produkty przynosisz jako rodzic. Co widzi Twoje dziecko jeśli chodzi o Twoje zdrowe odżywianie. Pamiętaj, że produkty zdrowe mogą być wysokokaloryczne co oznacza, że należy dbać o to ile ich się spożywa by nie tworzyć nadwyżki kalorycznej która prowadzi do tycia, nadwagi, a dalej jeśli nie podejmuje się działań do otyłości.