Wakacyjna miłość

Komu z nas się nie przytrafiła? Niektórym z nas może nie tak dawno? Czy to możliwe, że zdarza się naszym dzieciom, podopiecznym? W jakim wieku może się pojawić i co z nią zrobić? Wakacyjna miłość, nie ma ograniczeń wiekowych i potrafi zdarzyć się maluchom z pierwszych klas, nastolatkom i nam dorosłym. Wakacje sprzyjają uczuciom, więcej czasu, zmiana miejsca, nowe znajomości. Obozy, kolonie, półkolonie, dzięki nim pojawiają się nowe osoby. Inne formy spędzania czasu, możliwości autoprezentacji, pokazania się z innej niż w szkole strony powodują, że łatwiej o pojawienie się uczucia.

Za młody, za stary….

Miłość to uczucie, które ma wiele twarzy. Istnieje wiele rodzajów i odmian miłości. Wcale nie musi być jednoznaczna z namiętnością i kontaktem fizycznym. W zależności od tego jak wychowuje się dzieci, częściej lub rzadziej „zakochują się”. Zdarzają się dzieci, które już w przedszkolu po raz pierwszy mówią, że się zakochały. Wybierają męża lub żonę i traktują to całkiem poważnie. Czy to oznacza, że ich uczucie jest takie jak to, które towarzyszy nam w dorosłym życiu – oczywiście, że nie. Nawet w dorosłym życiu miłość można różnie przeżywać. Czy w takim razie ich miłość jest mniejsza? – Nie, przeżywają ją na poważnie i równie poważnie przeżywają jej koniec, choć wydaje się, że szybciej „stają na nogi”. Miłość spotyka również osoby w zaawansowanym wieku, które mają coraz więcej odwagi do mówienia o niej. Coraz częściej spotykam się z faktem, że osoby starsze zawierają związki małżeńskie. Nie zabierajmy ani tym najmłodszym, ani tym najstarszym możliwości kochania.

Zakochane dzieci i nastolatki

Dla opiekunów najtrudniejsze jest pytanie jak się w takiej sytuacji zachować. Najczęściej wybierane opcje to albo zabranianie, albo bagatelizowanie. Ułożone po dwóch stronach kontinuum, są skrajnościami, a więc nie najlepszym rozwiązaniem.

Bagatelizowanie zazwyczaj objawia się poprzez umniejszanie lub wyśmiewanie uczuć. O ile młodsze dzieci mogą jeszcze tego nie wychwycić o tyle starsze dzieci czy młodzież poczują się dotknięte czy obrażone. Ich uczucia dla nich są realne, prawdziwe, silne. Nie musimy wszystkiego rozumieć, pamiętać – przecież nam też się to w ich wieku zdarzało, ale powinniśmy starać się te uczucia szanować. Najwłaściwszym rozwiązaniem byłoby zaakceptowanie i bycie obok, towarzyszenie w doświadczaniu pierwszych miłości. Odpowiadaniu na szereg pytań, pomaganie w rozwianiu wątpliwości. Ma to możliwość tylko wtedy, gdy będziemy otwarci na przeżywane przez dzieci uczucia.  Starali się zminimalizować ocenę.

Obserwowanie tego jak dzieci i nastolatki wchodzą w pierwsze relacje może być też bardzo istotne dla nas. Dzieci są naszym lustrem, nie wiedzą jeszcze jak chcą by wyglądały ich relacje. Sposób w jaki się zachowują jest więc tym czego my dorośli ich nauczyliśmy świadomie bądź nieświadomie.

Ważne umiejętności

Pierwsze miłości nie tylko powodują zamieszanie. To też czas, w którym młodzi uczą się wielu przydatnych umiejętności społecznych.

  • Radzenie sobie z emocjami – szczególnie pierwsze uczucia zakochania, zauroczenia kojarzą nam się z huśtawką emocjonalną. Najpierw wylew miłości, potem złości, zawodu, smutku aż do przeżywania porzucenia, straty. To naturalne i właściwe i właśnie na tych pierwszych sytuacjach uczą się wyrażania emocji, szukania wsparcia oraz tego co pomaga im w trudnych emocjonalnych przeżyciach.
  • Bycie dla drugiej osoby – pierwsze miłości bywają dość egoistyczne. Zazwyczaj skupiają się na własnych uczuciach bardziej niż drugiej osobie. Na natężeniu miłości, tęsknoty – to czas, kiedy można pomóc w nauczeniu dostrzegania drugiej osoby w relacji, jej uczuć i potrzeb.
  • Świadomość siebie w relacji – bardzo trudny i znaczący temat w dalszych etapach życia. Już przy pierwszych miłościach warto zwracać uwagę kogo wybieram i dlaczego właśnie tę osobę. Czego potrzebuję, co daję, a co jest dla mnie nie do przeskoczenia, czego nie chcę i czego nie zaakceptuje. W dorosłym życiu świadomość tych rzeczy ułatwia zbudowanie wartościowej relacji, a odpowiedzi można poszukiwać od młodości.
  • Wartości – pierwsze miłości dają możliwość kształtowania wartości i przekonań. Poprzez przyglądanie się jakie kryteria brane są przy podejmowaniu różnych decyzji oraz sposobów reagowania. W młodym wieku przy wsparciu dorosłych można w ten sposób uchronić dzieci przed niewłaściwymi wyborami lub umocnić sprzyjające rozwojowi przekonania czy zapewniające bezpieczeństwo wartości.

Pierwsze miłości to naturalny element funkcjonowania, który pojawia się u młodych osób. W zależności od naszego podejścia możemy wykorzystać go do poruszenia ważnych tematów, nawiązania więzi, zbudowania zaufania. Jednocześnie chroniąc dzieci i mając świadomość tego co dzieje się w ich życiu. Otwarte podejście to większa szansa na to, że będziemy częścią tego doświadczenia, a nie staniemy się obiektem, przed którym należy ten fakt ukrywać.